Dit kompas
SuperSkills rapporten er dit kompas over dine personlighedstræk og hvordan de kommer til udtryk i din samtaleadfærd.
Ved hjælp af Facet5 Personlighedsprofilen og med den målrettede rapport "SuperSkills of great conversations" får du indsigt og overblik over dine styrkeområder, dine risici og udviklingsområder - baseret på din naturlige stil.
Når det drejer sig om de personlige samtalekompetencer så er det et sted, hvor vi alle har vores blinde pletter.
Der kan være måder vi agerer på i samtaler, som opfattes anderledes af andre end os selv.
Dette er værdifulde indsigter og kan være en vigtig trædesten til den faglige og personlige udvikling af egne samtalekompetencer.
SuperSkills giver dig med andre ord en gennemarbejdet og validt oversigt over hvordan dine personlighedstræk vil træde frem i dine samtaler. Dermed kan vi samarbejde om dine personlige træningsbaner hvad enten de handler om overspillede eller underspillede kompetencer og de konkrete situationer, hvor du oplever at du kan forbedre din fremtræden.
Hvis i er et kollegaskab, en ledergruppe eller et team der gerne vil arbejde med udviklingen af de personlige kompetencer, så er i på vej til at høste de helt store gevinster sammen.
SuperSkills måler hvordan dine personlighedstræk vil fremtræde i din samtaleadfærd indenfor 5 områder - som forklares herunder.
Det første kompetenceområde handler om i hvilken grad du har uforstyrret opmærksomhed i din samtale. Din oplevede tilstedeværelse vil intuitivt blive aflæst af din samtalepartner og være afgørende for oplevelsen af at være vigtig.
Dette område handler om evnen til at stille skarpt på, hvad der foregår i én selv. Om der er følelser, fordomme eller en forudindtaget holdning på spil i samtalen. Forskning viser, at jo mere vi er optaget af på samme tid, jo mere stress udsætter vi sindet for. Vi går i ”trussels beredskab”, og der udløses cortisol og adrenalin, som skader vores evne til at tænke og skabe nuancerede og effektive måder at møde mennesker på.
Afkodning handler om kunsten at høre, hvad et andet menneske egentlig siger. Det er evnen til at komme bagom ordene og stille skarpt på følelserne bag for at forstå, hvad der i virkeligheden er på spil hos den anden person. Vi ved at nogle af vores helt basale behov som mennesker, handler om at blive set og hørt. På den måde oplever vi relationel betydning og værdighed. Det har direkte indflydelse på vores trivsel og selvopfattelse.
Dette område handler om at kunne udtrykke egne behov på en konstruktiv måde, der holder grundlaget for en god samtale i gang. Det kræver både mod og evner. Mod fordi det er risikabelt at udtrykke sin mening eller at give vigtig feedback til andre. Det kræver at man skal kunne udtrykke sig oprigtigt og i respekt for den anden persons følelser.
Dette handler om forståelsen af at alle samtaler har en begyndelse, en midte og en slutning og at vi skal have opmærksomhed på hvert element. I udgangspunktet ved vi ikke hvordan en samtale faktisk vil udspille sig. Så dette kompetenceområde omhandler om også at kunne håndtere en samtale, der tager en anderledes drejning og få den tilbage på sporet.